Kærligheden til vin strømmer igennem KJvin

Ejer, direktør og butikschef Karsten Jensen (Foto: KJvin)
Profilbillede
dato

Det hele startede i Alsace - interessen for vin. Karsten Jensen var blot 14 år gammel, da han sad og betragtede en vintønde, der var udsmykket med diverse druenavne. I dag har han både KJvin og Wine Experience i Sabro.

"Jeg kan huske at jeg sad på en restaurant med min familie, og jeg sad og kiggede på de her vintønder med druenavne på, og det syntes jeg så meget spændende ud. Derfra begyndte jeg at interessere mig for vin. Gennem skoletiden skrev jeg også opgaver omkring vinproduktion."

Karsten Jensen har en HA i international økonomi, men arbejdsmarkedet trak i ham. I dag er hans kompetencer, i høj grad, bygget op på 'learning by doing' og dybdegående kærlighed til vin.

For det stod nærmest skrevet i stjernerne, at Karsten Jensen skulle arbejde med vin. Og muligheden bød sig også, da Dansk Supermarked (Salling Group i dag red.), henvendte sig. Karsten blev ansat i afdelingen for vinindkøb, og var i en lang årrække ansvarlig for alt indkøb til Salling Groups mange butikker landet rundt.

Nu skal danskerne oplyses mere omkring vin
Men der manglede noget i tilværelsen, hvor vin til supermarkeder var hverdag.

"Supermarkeder kan rigtig mange ting. Men folk går til en vinbutik, hvis de vil have en rigtig god vin, og få god service omkring vin. Så derfor valgte jeg at hoppe ud af Salling Group, og prøvede så selv at bygge noget op."

Og det gjorde han. KJvin og Wine Experience blev til, og Karsten Jensen var nu ejer, direktør og butikschef - vinhorisonten skulle nu udvides for danskerne. 

"Drømmen er at komme ud og fortælle danskerne noget mere omkring vin, og oplyse dem meget mere omkring vin," lyder det klart fra Karsten Jensen, der fortsætter:

"Vi vil sælge gode vine til gode priser til danskerne. Der er så mange forskellige, gode områder i verden udover de allermest kendte, som vi ser i supermarkederne. Bare et land som Italien er meget kendt i Danmark, men kun med en brøkdel af de gode vinområder, som der er i landet. Der vil vi gerne vise både de kendte, men også de øvrige områder, som også laver lækre vine."

'Mere end bare vin'
Der bliver gået meget op i kundens helhedsoplevelse, og derfor er det vigtigt at KJvin's serviceniveau er i top.

"Helt grundlæggende er servicen dér, hvor vi skaber værdi; der skal fortælles om vin, og vin skal gøres til en oplevelse. Det vigtigste for os er, at give folk en rigtig god oplevelse, når de køber ved os. Er man ikke tilfreds hos os, så kommer man bare tilbage og siger ‘Det var faktisk ikke helt mig’, og så finder vi en løsning for kunden."

Sloganet hos KJvin er 'Mere end bare vin', og det er der en helt særlig grund til.

"Hos os er det ikke bare vin. Der er mere i vin, end at det er noget man bare drikker. Vores serviceniveau, og at guide vores kunder, er noget vi virkelig bygger på."

Udviklingen sker stille og roligt hele tiden
KJvin vil dog altid have fokus på vin, og det giver lidt sin begrænsning på, hvor meget nyt og spændende de kan præsentere, mener Karsten Jensen. Men alligevel udvikles der i øjeblikket på to nye tiltag.

"Det ene er nogle ‘smagekasser’, så man kan købe en kasse hvor man så får muligheden for at smage på seks forskellige rødvine, for eksempel. Enten fra et bestemt område, eller en bestemt producent."

"Den anden ting vi kigger på er, at vi gerne vil hjælpe miljøet. Derfor har vi indgået en aftale med en vinproducent, hvor en del af overskuddet går til reduktion af plastik i verdenshavene. Så det kommer vi til at lancere inden for de næste uger."

Selvom det er dyrt at have et vinlager, så bygger KJvin hele tiden på, når der opstår muligheder.

"Vi startede med meget fokus på Italien, men nu dækker vi egentlig 11 forskellige lande fra hele verden. Lige fra Sydafrika til Nordamerika, og sågar New Zealand.
Vi får hele tiden et større sortiment, og det kan vi også se ved, at vi får en større kendskabsgrad, og flere henvender sig til os,” fortæller Karsten og fortsætter: 

"Der vil også komme spiritus og specialøl ind, men lige nu udvikler vi på de to andre ting."

Kærligheden til vin
Der findes utroligt mange andre vinforhandlere og nørder inden for området i landet, men Karsten mener stadig, at KJvin kommer med noget helt unikt.

"Det er jo den her kærlighed til vin, som gennemsyrer os alle her. Vi elsker, at stå og kigge på en flaske vin, og dykke ned i hvad der gør den enkelte flaske helt speciel. 

Kombinationen af at have den kærlighed for vin, og samtidigt være i stand til at give den videre - det er dét der gør os helt specielle."

"Det skal være rart at være her. Jeg har ikke hørt nogen kunder ikke gå herfra uden at sige ‘Det var sku en god oplevelse’ eller ‘Det var hyggeligt at være her’.
"

"Hvis man siger til sig selv: ‘Jeg vil gerne have noget godt, men jeg vil også gerne prøve noget nyt’, så skal man tage til KJvin," afslutter Karsten Jensen.


Her ses Karsten Jensens på KJvin's lager (Foto: KJvin)

Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Karsten Jensen, KJvin